Problem ze Steamem - Tomb Raider

Witam,

jak już pisałem moja przygoda z Linuxem zaczęła się nie dawno, i mam nadzieję że piszę we właściwym miejscu. Po szukaniu forum manjaro niestety nie znalazłem odpowiedzi na mój problem a więc piszę.

Mam na Steamie grę Tomb Raider - 2016 (nie tą najnowszą). Gra generalnie działa, ale wyskakuje następujący komunikat:

Szczerze nie rozumiem dlaczego moja karta graficzna nie jest obsługiwana, a to dlatego że na “wrogim mi już systemie W” ta sama gra działała bez zarzutów. Powiem też iż mam dwie karty graficzne (Laptop).

System:
  Kernel: 5.8.11-1-MANJARO x86_64 bits: 64 compiler: N/A 
  Desktop: Cinnamon 4.6.7 Distro: Manjaro Linux 
Machine:
  Type: Laptop System: LENOVO product: 20238 v: Lenovo G510 serial: <filter> 
  Mobo: LENOVO model: INVALID v: 00000000Not Defined serial: <filter> 
  UEFI [Legacy]: LENOVO v: 79CN47WW(V3.06) date: 03/06/2013 
Battery:
  ID-1: BAT1 charge: 41.0 Wh condition: 41.0/40.4 Wh (102%) 
  model: LENOVO PABAS0241231 status: Full 
  Device-1: apple_mfi_fastcharge model: N/A charge: N/A status: N/A 
CPU:
  Topology: Quad Core model: Intel Core i7-4700MQ bits: 64 type: MT MCP 
  arch: Haswell rev: 3 L2 cache: 6144 KiB 
  flags: avx avx2 lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx 
  bogomips: 38334 
  Speed: 1220 MHz min/max: 800/3400 MHz Core speeds (MHz): 1: 951 2: 1135 
  3: 946 4: 1164 5: 1109 6: 1181 7: 2218 8: 1097 
Graphics:
  Device-1: Intel 4th Gen Core Processor Integrated Graphics vendor: Lenovo 
  driver: i915 v: kernel bus ID: 00:02.0 
  Device-2: AMD Opal XT [Radeon R7 M265/M365X/M465] vendor: Lenovo 
  driver: radeon v: kernel bus ID: 01:00.0 
  Display: x11 server: X.Org 1.20.9 driver: ati,intel,radeon 
  unloaded: modesetting resolution: 1366x768~60Hz 
  OpenGL: renderer: Mesa DRI Intel HD Graphics 4600 (HSW GT2) 
  v: 4.5 Mesa 20.1.8 direct render: Yes 
Audio:
  Device-1: Intel Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor HD Audio 
  vendor: Lenovo driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:03.0 
  Device-2: Intel 8 Series/C220 Series High Definition Audio vendor: Lenovo 
  driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:1b.0 
  Sound Server: ALSA v: k5.8.11-1-MANJARO 
Network:
  Device-1: Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network Adapter vendor: Lenovo 
  driver: ath9k v: kernel port: 4000 bus ID: 08:00.0 
  IF: wlp8s0 state: up mac: <filter> 
  Device-2: Qualcomm Atheros QCA8172 Fast Ethernet vendor: Lenovo 
  driver: alx v: kernel port: 3000 bus ID: 09:00.0 
  IF: enp9s0 state: down mac: <filter> 
  IF-ID-1: enp0s20u2c4i2 state: down mac: <filter> 
Drives:
  Local Storage: total: 931.51 GiB used: 43.86 GiB (4.7%) 
  ID-1: /dev/sda vendor: Seagate model: ST1000LM024 HN-M101MBB 
  size: 931.51 GiB 
Partition:
  ID-1: / size: 907.23 GiB used: 43.86 GiB (4.8%) fs: ext4 dev: /dev/sda1 
Swap:
  ID-1: swap-1 type: partition size: 8.80 GiB used: 1.8 MiB (0.0%) 
  dev: /dev/sda2 
Sensors:
  System Temperatures: cpu: 52.0 C mobo: N/A gpu: radeon temp: 51 C 
  Fan Speeds (RPM): N/A 
Info:
  Processes: 228 Uptime: 2h 22m Memory: 7.69 GiB used: 1.44 GiB (18.7%) 
  Init: systemd Compilers: gcc: N/A Packages: 973 Shell: Bash v: 5.0.18 
  inxi: 3.1.05 

0000:01:00.0 (0380:1002:6604) Display controller ATI Technologies Inc:


              NAME               VERSION          FREEDRIVER           TYPE

       video-linux            2018.05.04                true            PCI


> 0000:00:02.0 (0300:8086:0416) Display controller Intel Corporation:
--------------------------------------------------------------------------------
                  NAME               VERSION          FREEDRIVER           TYPE
--------------------------------------------------------------------------------
           video-linux            2018.05.04                true            PCI
     video-modesetting            2020.01.13                true            PCI
            video-vesa            2017.03.12                true            PCI

Tak jak mówiłem, gra działa ale niestety są lekkie problemy z wydajnością. Ktoś wie czy to wina Protona (ostatnia wersja) czy też nie switchu pomiędzy intel a radeon?

Dzięki z góry.

Nie używam hybrydowej karty, więc nie wiem jak teoria przekłada się na praktykę, czy raportowanie zainstalowanych sterowników. Zadam zatem kilka pytań, aby zwrócić uwagę na kilka problemów:

  • Instalowałeś sterowniki hybrydowe (Optimus, Bumblebee, etc)?
  • Jakiej karty używa gra? Wyraża swoje niezadowolenie w komunikacie, ale nie wiemy pod jakim adresem je kieruje.
  • Czytałeś?

Na ostanie pytanie, tak czytałem, ale z tego co zrozumiałem, to jest specyfika nVidia, a ja posiadam AMD - Radeon. Zainstalowanie Optimusa w moim przypadku pomoże?

Żadnych sterowników hybrydowych nie instalowałem. Niestety na pytanie jakiej karty używa gra, nie mogę odpowiedzieć bo nie wiem jak to się sprawdza na Linuxie :stuck_out_tongue:

Coś jest jeszcze muszę podać by lepiej opisać problem?

Jest coś takiego jak optimus-manager-amd-git (AUR), więc wygląda na to, że Optimus ogarnia również AMD. Choć z opisu na GitHub’ie wynika, że oficjalne wydania jeszcze nie.

Tak, czy siak - jeżeli masz dwie karty graficzne, chcesz używać obu, nie chcesz ręcznej roboty przy przełączaniu się pomiędzy nimi - musisz zainstalować narzędzie, które to potrafi.

W ustawieniach steam znajduje się ustawienia Proton, jeśli z żadną z versji gra nie chce odpalić warto ściągnąć z githuba GitHub - ValveSoftware/Proton: Compatibility tool for Steam Play based on Wine and additional components i postępować zgodnie z instrukcją.

Tylko się upewnię, chodzi o Rise of the Tomb Raider? Samych Tomb Raiderów wyszła cała masa a tylko ta w 2015/16. Co prawda jest w natywnej wersji ale ta na twoim sprzęcie nie pójdzie, bo według Steama:

  1. grafika Intela nie jest wspierana.
  2. AMD Opal XT jest na architekturze GCN 1 generacji a ta generacja wraz z 2 nie jest wspierana.

Co ciekawe te karty na Windowsie są wspierane. Jedyna szansa moim zdaniem to próba uruchomienia przez Protona. Może się uda. Na ProtonDB nie zgłaszają większych problemów, ale wszyscy tam testowali raczej na nowszym sprzęcie. Przed uruchomieniem upewnij się, że masz zainstalowanego Vulkana.

Nie, gra odpala się i prawie wszystko ładnie chodzi z ustawieniami na High i Antiliasing itp. Ale Steam wywala mi błąd na początku którego nie rozumiem. Na windowsie, ta sama gra działała bez żadnych błędów, na tym samym sprzęcie. Oprócz błędu co załączyłem, to w menu głównym monitor trochę śnieży i trochę się rozsypuje, ale jak zacznę grać to jest ok. Grę odpaliłem i ze steama i z lutris. Nie rozumiem czy to co steam wywala to jest jakiś błąd sprzętu, sterowników czy czego. I chciałem się dowiedzieć czy coś ktoś może podpowiedzieć :slight_smile: Ale i tak dziękuje za rady. Póki co to dopiero pierwsza gra która odpalam na Linuxie.

Edit: Proton jest w najnowszej wersji „stable”. Tomb Raider jest z 2016, nie Rise of.
Edit 2: Mój błąd, Tomb Raider z 2013.

Skoro działa mimo komunikatu to może być kwestia tego, że deweloperzy oficjalnie nie wspierają twojej grafiki lub nie testowali na tym sprzęcie. Może, lecz nie musi to oznaczać problemów ze stabilnością gry i brakiem pewnych funkcji. Albo w momencie premiery nie wspierała, ale któraś aktualizacja wprowadziła obsługę i deweloperzy zapomnieli usunąć komunikat.

Dziękuje za wsparcie. W takim razie można uznać temat za rozwiązany.